RESULTATEN
Graag delen wij de uitkomsten met u. Over het algemeen bent u tevreden. Zo geeft u aan dat de praktijkruimte prettig is en dat u voor consulten goed bij ons terecht kunt. Ook ervaart u voldoende tijd tijdens de consulten om uw gezondheidsklacht (en) te bespreken. Het contact met uw huisarts vindt u plezierig en u voelt u gehoord door de huisarts. Daarbij heeft u onze assistentes een mooi compliment gegeven, dat u ervaart dat ze kundiger zijn en meer met u meedenken. Wel heeft u in de enquête van 2017 aangegeven dat de wisseling van huisartsen binnen onze praktijk (2015-2017) tot wat onrust gezorgd hebben over bij welke huisarts u terecht kon.
U heeft ons een paar waardevolle verbetermogelijkheden gegeven. U vindt onze bereikbaarheid niet voldoende. Hier geeft u twee redenen voor. De eerste is dat u vaak het antwoordapparaat met een keuzemenu krijgt als u ons belt. De tweede reden is dat u het gevoel heeft vaak de assistente aan de telefoon te krijgen terwijl u liever met de huisarts zelf spreekt. Ook heeft u aangegeven de wens te hebben om meer én duidelijker informatie van ons te ontvangen over de praktijk, onze mogelijkheden maar ook over voor u belangrijke informatie mbt ziekte, gezondheid en preventie. Hierbij wordt ook aangegeven dat een betere samenwerking met andere zorgcollega’s in de eerste lijn door u erg gewaardeerd zal worden. Tot slot blijkt uit de enquêtes dat u ervaart dat de bejegening door enkele medewerkers uit onze praktijk naar u toe verbeterd zou kunnen worden.
VERBETERACTIES
De resultaten uit de enquêtes worden bij ons in het teamoverleg besproken. Wanneer nodig wordt direct actie ondernomen om dingen te verbeteren. Zo zijn recent bijvoorbeeld de volgende verbeteracties uitgevoerd:
- We hebben een extra Physican Assistant (Marloes Drijfhout) in dienst genomen in juni 2018, zodat er extra consultplekken gecreëerd zijn in de agenda’s om wachttijden, de termijn van de afspraak, te verkorten;
- De mogelijkheden voor het maken van een afspraak is uitgebreid: patiënten kunnen nu ook online een afspraak bij de huisarts inplannen; Ook ligt er informatie op de praktijk klaar, op welke manier u het ook via de APP kunt regelen.
- We hebben aanpassingen gedaan aan de balie, om patiënten meer privacy te geven. Zo is er een rode privacy-streep op de vloer bevestigd
- We organiseren binnenkort een bijeenkomst met andere eerstelijns-zorgverleners om elkaar beter te leren kennen en de zorgverlening voor u in de regio beter op elkaar af te kunnen stemmen.
- Eind 2017 hebben medewerkers uit onze praktijk de workshop ‘De gastvrije praktijk’ gevolgd. Hier zijn onder andere thema’s zoals verbeteren van communicatie, elkaar feedback geven en een persoonlijker website aan de orde gekomen. In 2018 gaan we de verbeterpunten vor ons die hieruit naar voren komen samen nogmaals evalueren!
- Meer tijd en aandacht voor informatie en preventie zijn verbeterpunten die we meer structureel willen gaan oppakken en dit zal in ons beleidsplan terug komen. Onze praktijkondersteuners Somatiek: Mirella Tempelman en Marieke Legters, hebben ten aanzien van Diabetes, hart- en vaatziekten en COPD dit punt al actief verder vormgegeven.
- Tot slot heeft u in de enquête aangegeven dat u geen mogelijkheid heeft om uw patiëntgegevens in te kunnen zien. Deze mogelijkheid heeft u wel, maar waarschijnlijk hebben wij u hier onvoldoende over geïnformeerd. Op de website kunt u hier informatie over vinden.